Nie ma już tych miasteczek, przeminęły cieniem,
Wbrew powszechnemu przekonaniu o istnieniu jednej synagogi, w Bieczu znajdowały się dwie bóżnice, które - wprawdzie mocno przekształcone - zachowały się do dzisiaj. Stara, nosząca nazwę Die Shijl wybudowana została ok. połowy XIX w.,1 a główna sala modlitw mieściła się na parterze, we wschodniej części budynku. Do niej, od południowego zachodu przylegał nowy budynek, którego budowę rozpoczęto w 1924 roku, a ukończono w lecie 1928 roku. Na parterze powstał nowy Hamidrasz - typ synagogi ze specjalnym pomieszczeniem przeznaczonym do studiów talmudycznych dla chłopców i dorosłych mężczyzn 2.
Synagoga powstała z inicjatywy ówczesnego rabina Elimelecha Goldberga 3. Zachowane zdjęcie A. Kotowicza z 1900 r. ukazuje dominującą w południowej pierzei rynku budowlę, krytą pierwotnie wysokim czterospadowym dachem z ryzalitem w części wschodniej. Współczesny widok synagogi zawdzięczamy odbudowie po pożWarze z 12 maja 1903 r. Z tego też zapewne czasu pochodzi pięcioosiowa, eklektyczna elewacja frontowa, nawiązująca do stylu arkadowego zakłócona dwoma otworami wejściowymi. Kondygnacje przedzielone są gzymsami. Otwory okienne - 3 na parterze i 5 na piętrze - jednakowej wielkości zamknięto półkoliście wydatnymi zwornikami.
Na na piętrze znajdowały się: sala dla kobiet i sala do nauki. Prowadziły do nich z korytarza strome schody (zachowały się do dzisiaj i służą jako trakt komunikacyjny do pomieszczeń urzędu miejskiego). Aby kobiety mogły uczestniczyć w modlitwie mężczyzn, w środkowej części podłogi tego pomieszczenia umieszczono podnoszoną, ogrodzoną barierką klapę. Na piętrze synagogi znajdowały się również biura gminy żydowskiej i kasa pożyczkowa (bezprocentowy bank pożyczkowy). W synagodze codziennie odbywały się modlitwy poranne, popołudniowe i wieczorne. W czasie kiedy synagoga była wolna od modlitw, używano jej jako szkoły (cheder) dla młodszych dzieci w wieku 3-13 lat4. W części przeznaczonej dla kobiet znajdował się bardzo duży pokój, w nim nauczali dwaj mełamedzi, którzy mieli tu swoje klasy znajdujące się po przeciwnej stronie pomieszczenia. Obecnie synagoga podzielona została na szereg pomieszczeń służących urzędowi Starostwa Powiatowego w Gorlicach, przez co zatarty został jej pierwotny układ.
Zachowała się fotografia7 tablicy z tekstem dziękczynnym, umieszczonym na wschodniej ścianie małej (nowej) synagogi - Talmud Tory. Na jej tle stoją od prawej: Nathan Stein, Jakub Götz (ojciec Izaaka Götza) i Mojżesz Berger. Tekst napisu w tłumaczeniu brzmi: "W imieniu żydowskiej gminy miasta Biecz pragniemy wyrazić szczere podziękowania amerykańskim braciom i inicjatorom, Panom: Izaakowi Sturm, Jakubowi Krieger, Salomonowi Klotz, Eli Tzinger, Jakubowi Klotz za pomoc w budowie skweru przy Talmud Torze. Nathan Stein, Mojżesz Berger i Jakób Götz." Napis ten - jak podaje E. Bergman i J. Jagielski - istniał do 1964 r.8
Widok świątyni Salomona w dawnej samli modlitw - obecnie sala biblioteki. Polichromia przedstawia budowlę z wysokimi, podwójnymi murami obronnymi na planie prostokąta. W obrębie murów świątynia z dwiema, flankującymi wejście kolumnami i dwoma dziedzińcami. Na jednym ołtarz całopalenia, na drugim ołtarz ofiarny9.
1Eleonora Bergman, Jan Jagielski - Zachowane synagogi, domy modlitwy w Polsce. Katalog, s. 21, Warszawa 1996.
2Samuel Aleksander Halpern - Światła ciemności Jerozolima 1999 r.
3"Biecz” - Encyclopedia of Jewish Communities in Poland, Volume III (Poland), informacja podana za: http://www.jewishgen.org/Yizkor/pinkas_poland/pol3_00088.html z dn. 14 05 2014 r.
4Informacje przekazanę przez Irę (Izaak) Goetza - rozmowa telefoniczna z dn. 28 czerwca 2013 r.
5Samuel Aleksander Halpern - ibidem.
6 D. Majewska - Dom modlitwy Biecz, Rynek 20. Malowidła ścienne sali mężczyzn. Badania stratygraficzne, Kraków 2002, ss. 1-5. Dział Dokumentacji Zabytków Żydowskiego Instytutu Historycznego - podaję za stroną: http://www.sztetl.org.pl/pl/article/biecz/11,synagogi-domy-modlitwy-i-inne/180,synagoga-w-bieczu-rynek-20-/?action=viewtable&page=1#footnote_0 z dnia 05 09 2013 r.
7 Zdjęcie ze zbiorów Izaaka Goetza umieszczone jest również w księdze pamięci Biecza.
8 E. Bergman i J. Jagielski - ibidem, s. 21, Warszawa 1996.
9 D. Majewska - ibidem, ss. 1-5.
10 Zdjęcie pochodzi ze strony: http://fotopolska.eu/Biecz/b104944,Miejska_i_Gminna_Biblioteka.html. |